Waterstof krijgt tegenwind
(Tom Lassing)
26/03 7:55
Verschillende autofabrikanten hebben de handdoek in de ring gegooid als het gaat om op waterstof rijden. De voornaamste reden is dat elektrisch rijden met batterijen de laatste jaren door de ontwikkelingen in die hoek de helft goedkoper is geworden. Drie jaar geleden was op waterstof rijden nog net zo duur als gewoon elektrisch rijden.
Men verliest nu de hoop dat waterstof goedkoper kan worden.
Ik denk dat men daar de plank misslaat.
Ook waterstof gaat veel goedkoper worden. Maar... zo ver is het nog niet.
Waterstof zit waar zonne-energie in de jaren tachtig van de vorige eeuw zat. Het is mogelijk, men weet dat het mogelijk is, maar het moet allemaal nog veel verder ontwikkeld gaan worden.
Waterstof moet eerst veel grootschaliger opgepakt worden. Daarnaast moet ook de ontwikkeling van waterstof poeder verder uitgewerkt worden. Allemaal zaken die er wel gaan komen, maar het duurt nog wel even.
Op dit moment verstoken we 100% te veel om ons elektriciteitsnet online te houden. Als we die 100% overcapaciteit nu eens zouden inzetten om waterstof te produceren, dan zou elektriciteit veel goedkoper kunnen worden EN dan hebben we een berg waterstof die we OOK kunnen inzetten in het energieverbruik.
Met die grootschalige aanpak zou dan waterstof ook veel goedkoper worden.
En ja, waterstof kunnen we het beste eerst inzetten in grootschalige projecten. Pas later, met de ontwikkeling van de technieken, komen dan ook auto's weer in beeld.
Autofabrikanten hebben dat laatste nog niet helemaal opgegeven, maar feit blijft dat de prijsdaling voor elektrisch rijden niet is gevolgd door prijsdalingen voor op waterstof rijden.
|