Halvering van de koers
(Tom Lassing)
26/05 8:16
Het aandeel Ford stond begin dit jaar nog rond de 25 dollar per stuk. De huidige koers geeft het bedrijf een waarde van slechts 50 miljard.
Deze week werd 12,5 bereikt. Een halvering van de waarde in een kwartaal tijd.
Hoe komt dat?
Voor ik dat ga beantwoorden, is het goed eerst te kijken naar andere fabrikanten. Immers, is het een Ford probleem, of is het een sector probleem?
Het aandeel Volkswagen (waarde 116 miljard) stond eerder dit jaar 31,5 en nu nog geen 20. Ook hier is sprake van een halvering als we kijken naar de koers over de laatste 12 maanden.
De grootste autofabrikant als we kijken naar beurswaardering is Tesla. (677 miljard) Ook dat aandeel halveerde min of meer. De koers was 3 januari 1.200 en nu net boven de 650.
Nu we deze drie aandelen hebben, is het duidelijk dat het dus niet aan Ford ligt.
Maar wat opmerkelijk is, is dat Tesla 11,5x meer waard is dan Ford.
De omzet van Ford is 134 miljard.
De omzet van Tesla is 62 miljard.
Kijken we dus naar beurswaarde ten opzichte van de omzet, dan is Tesla 23x hoger gewaardeerd dan Ford.
Ik heb tegenwoordig ook de service van Financialstockdata.com
Ford heeft daar een altman-Z score van 1,26. Dat is geen beste notering. Puur naar de cijfers gekeken is het financieel gezien zeer scherp aan de wind aan het zeilen.
Tesla staat er juist extreem goed voor. Er is geld genoeg in kas. De Altman-Z score is 14,93.
Hoe komt dat?
Heel simpel, Tesla heeft door haar enorm hoge beurswaardering zeer gunstig aandelen kunnen uitgeven en verkreeg dus dankzij beleggers een enorm mooie kaspositie.
Ford had die weelde niet en heeft al heel lang te maken met een zeer zwakke aandelenprestatie.
Zo kan dus de waardering van een aandeel op de beurs het succes van een onderneming maken of breken. Toch iets om over na te denken. Je kan zeggen van Elon Musk wat je wilt, maar hij zorgde wel voor die extreem hoge waardering op de beurs.
Daar vaart Tesla wel bij.
Ook als we naar Piotroski kijken, doet Tesla het met een 7 heel goed. Hoogst mogelijke score is 9.
Ford haalt daar een 5. Niet extreem slecht, maar het spreekt ook niet echt aan.
Wat Ford dus mist, is niet zo zeer betere auto's. Ze verkopen zat auto's en hebben een dubbel zo hoge omzet als dat Tesla heeft. Wat Ford mist, is de aansprekende CEO. Weet u wie de CEO van Ford is?
Ook Ford had ooit zo'n spraakmakende (foute) CEO. Ook Ford was toen de beurslieveling.
Het fenomeen van de bekende en populaire CEO is dus niet nieuw. Ford en Volkswagen en heel veel andere autofabrikanten zouden beter af zijn met een kei op het gebied van Social Media als CEO. Misschien zou het zelfs beter zijn daar een puppit neer te zetten, puur voor de show, terwijl de belangrijke besluiten komen van een raad van wijzen mensen binnen de top van het concern. De clown mag de besluiten dan aan de wereld kenbaar maken.
Zoiets is beter voor het bedrijf, want beleggers willen show, spanning en sensatie en dat brengt Elon Musk voor Tesla.
Dat hij de wet overtreedt, zicht opdringt aan vrouwen, zich misdraagt op Social Media... Het maakt niet zo veel uit. Zolang bij maar niet de gevangenis in draait is het voor beleggers prima. Ze betalen graag 23 keer meer voor een bedrijf met zo'n CEO.
Overigens... Als ik in FinancialStockData.com kijk naar de kosten ten opzichte van de omzet, dan valt op dat Ford heel veel meer geld nodig heeft voor de omzet. Tesla heeft 45 miljard nodig, terwijl Ford voor de dubbele omzet 114 miljard aan kosten heeft. Dat zal mede te maken hebben met het feit dat Ford veel hogere pensioenkosten voor haar medewerkers heeft. Ook dat is namelijk een nadeel voor een oud bedrijf. Bij Tesla gaat, bij wijze van spreken, de eerste medewerker pas over 25 jaar met pensioen.
Operationeel is het zo dat Ford haar dubbele opzet goedkoper weet te realiseren. De kosten van Ford lopen hier terug, terwijl die van Tesla aan het oplopen zijn.
Ford moet 6,5 miljard aan rente op leningen betalen, terwijl Tesla dankzij haar ruime kaspositie vrijwel geen schulden heeft.
Je moet maar eens kijken in FinancialStockData.com welke leuke vergelijkingen je kan maken. Erg interessant!
Gebruik kortingcode 'beursbox' bij je aanmelding! Je krijgt dan 30 dagen gratis toegang.
|