HuffPost is verkocht aan BuzzFeed
(Tom Lassing)
23/11 8:19
The Huffington Post was ooit een enorm baanbrekend en populair mediakanaal. Het ging in het begin vooral over echt nieuws en opinie, een beetje links geöriënteerd, maar met diepgang.
In 2009 volgens het tijdschrijft Time één van de 25 beste blogs ter wereld.
Nu is dat vanuit de VS altijd erg makkelijk gezegd, want hun wereld is de VS en de rest telt niet mee, maar HuffPost deed het erg goed.
Arianna Huffington werd een bekende persoonlijkheid in de VS.
In 2010 werd voor het eerst winst gemaakt.
Daarop hebben de oprichters hun winsten genomen. Voor 315 miljoen dollar werd het initiatief in 2011 verkocht aan AOL. Let wel, de omzet was toen 25 miljoen dollar. Er werd dus een flink premie voor het initiatief betaalt.
Het was het begin van de neergang.
De inhoud moest commerciëler. De investering moest immers terugverdiend worden. De inhoud werd ook controversiëler. Om maar aandacht te krijgen werden de grenzen opgezocht.
De populariteit is al jaren tanende. Er is geen bedrag bekend gemaakt waarvoor het bedrijf nu verkocht is. BuzzFeed is niet bepaald kwaliteitsjournalistiek, maar dat is HuffPost ook al lang niet meer. In die zin is het een overname die twee concurrenten onder één dak brengt. BuzzFeed hoopt waarschijnlijk dat de wat vergane goede naam van HuffPost nog een beetje glans aan BuzzFeed kan brengen. Ik verwacht niet dat ze heel hoog hebben moeten bieden om HuffPost te verkrijgen.
|