De groeiproblemen van ASML
(Tom Lassing)
16/11 7:59
ASML wil op één lokatie gevestigd blijven en daarvoor moet heel de regio meewerken.
35.000 werknemers moeten iedere dag van en naar hun werk komen en dat gaat niet zonder slag of stoot.
In Eindhoven wil de gemeente het centraal station beter bereikbaar maken door een ondergronds busstation aan te leggen. Nu al moeten er in de spits 10 bussen per minuut vertrekken. Dat gaat in de toekomst nog meer worden. De verbinding tussen dit station en Veldhoven ASML moet enorm veel meer capaciteit gaan krijgen.
Je vraagt je af waarom ze geen metro aanleggen?
Dat zou een ring om Eindhoven kunnen worden, met meerdere verbindingen naar het station en naar enkele parkeerhubs die men ook wil realiseren. Dit kan onder de snelweg, of onder bestaand spoor gerealiseerd worden. Het zou een bestendiger oplossing zijn dan de parkeerhubs die in feite slechts beperkt een probleem oplossen.
Het punt is namelijk dat ASML onmogelijk 35.000 werknemers met de auto kan laten komen. Zelfs al zou er parkeerruimte voor zijn, dan nog is het dan makkelijk vervolgens een half uur lopen naar je werkplek. Dat schiet dus niet op. Dat moet beter kunnen door OV aflevering aan de voordeur van het juiste kantoorpand op de campus.
Het huidige toekomst plan is werken met enkele parkeerhubs aan de rand van Eindhoven en dan met de bus over de snelweg verder. Bij file moeten de bussen dan over de vluchtstrook kunnen rijden. Dat wordt in de spits een rij aan bussen kan ik voorspellen.
Alle voorrang voor ASML dus.
Kan je dat wel maken? Waarom mag ASML wel op tijd beginnen, maar mag Philips dat niet? Ook ASML ligt uiteindelijk stil als enkele belangrijke toeleveranciers hun werknemers in de file zien staan. Kan en mag één bedrijf zo'n voorkeursbehandeling krijgen?
|